NUT

Wie helpt mij mee om deze lijst aan te vullen?

Welk beroep oefen jij uit en heb je dan weleens te maken met de tafels die je vroeger moest leren?

Stukadoor: Meters maken, maar hoeveel vierkante meter bij elke klus?

Apotheker: Pillen klaarmaken, maar hoeveel daags hoeveel pillen?

Hovenier: Aantal planten, graszoden, stenen?

Bakker: In hoeveel stukken verdeel je de heerlijke taart?

…… ……………………………………..

…… ………………………………………

Wat moet een school onderwijzen?

Op school ben je om te leren, zodat je voldoende toegerust bent om later in de maatschappij succesvol te kunnen zijn. Voor het onderwijs is het aanbod vastgelegd en dit aanbod wordt getoetst. Je haalt hiervoor een cijfer en weet dan hoe je dit hebt gedaan. Maar wie bepaalt het aanbad? En welk aanbod mag niet ontbreken?

Ik ben heel nieuwsgierig hoeveel, van wat je hebt geleerd, zinvol en effectief is geweest voor jou?

– Wat weet je nog van grammatica? Gezegde, onderwerp, lijdend voorwerp? -Wat weet je nog van beeldspraak? tautologie, pleonasme? -Hoe vaak gebruik je de vergelijkingen die je toendertijd op moest lossen? -Ken je alle landen en plaatsen nog die je voor topografie hebt moeten leren? -En welke kennis van geschiedenis is relevant voor wat je nu doet?

Hoe leg ik een leerling uit wat het NUT is van wat hij moet doen en wat hij moet leren?

Het is belangrijk dat je kinderen het nut uitlegt van wat je moet leren. Waarom is het belangrijk dat je hier energie in gaat steken? Dat je hiermee gaat oefenen? Dat je dit leert? Dat je dit kan uitvoeren? Elke keer weer kom ik zaken tegen waarbij ik het antwoord niet kan geven. Waarbij ik samen met een kind op zoek ga naar wat het nut is voor dat kind op dat moment en eventueel voor later. En soms komen we hier niet uit. Is het niet betekenisvol. En dan kost het veel energie om uit te voeren wat er van je wordt gevraagd. Om te leren wat je niet zinvol acht.

Het NUT van het leren van de tafels van vermenigvuldiging.

Bij het leren van de tafels kan ik dat wel. Een leerling kan het NU al gebruiken. Bij het verdelen van fruit of snoep. Bij het verdelen van groepjes bij de gym. Voor de lange termijn zie ik het NUT van de tafels ook in vele beroepen terug komen. Dan is het handig dat je het principe van deze berekening snapt. En om de antwoorden hiervan snel te kunnen reproduceren. Daarvoor is concreet handelen, begrip, strategieën en memoriseren heel belangrijk. Hoe je dit leert?

MET TAFELVERHALEN